Motocykl u¿ywany - Yamaha FZR600R (1989-1996) [charakterystyka, zmiany, dane techniczne]
Yamaha FZR600R była produkowana przez dziesięć lat, od 1989 roku, do 1999. W Europie zastąpiła model FZ600R i była oferowana, do 1996, kiedy zaprezentowano jej następcę, YZF-600R Thundercat. Chociaż była udanym motocyklem, do dzisiaj pozostaje w cieniu Hondy CBR600F, która przez wiele lat wygrywała wszelkie testy i brylowała w statystykach sprzedaży. Czy warto zaprzyjaźnić się z FZR600R?
Początek lat 90 to moment, kiedy wyścigowe "czterysety" przeżywały swój renesans. Upodobnione do 750 ustępowały im głównie prędkością maksymalną oferując dużo lepszą zwrotność, mniejszą masę i niewiele gorsze czasy przejazdu po torze. Yamaha oferowała wówczas bardzo udaną FZR400, na bazie której zbudowano sześćsetkę…
Modernizacje
To po niej odziedziczyła ramę ze stalowych wytłoczek, zaciski hamulcowe z dwoma tłoczkami czy czterozaworową głowicę. Pozostała zwrotność i…plastikowa osłona zbiornika paliwa skrywająca filtr powietrza oraz metalowy bak. Pierwsza wersja, rozpoznawalna po okrągłych reflektorach przetrwała w produkcji do 1991 roku. Face-lifting objął zmianę deski rozdzielczej na identyczną z FZR1000, osłonę czołową z pojedynczym reflektorem, wprowadzenie regulacji przedniego i tylnego zawieszenia, nowych, czterotłoczkowych zacisków hamulcowych.
Wprowadzono chłodnicę oleju, zmieniony tylny wahacz (znowu ze stali), poszerzono tylną felgę i zmieniono przełożenia dwóch pierwszych przełożeń. Na liście niespełnionych życzeń użytkowników pozostały aluminiowa rama, moc dorównująca CBR600F (91 KM wobec 100 KM Hondy), bardziej komfortowo zestrojony widelec czy system EXUP (regulujący przepływ spalin i poprawiający przebieg momentu obrotowego przy niskich obrotach), dostępnego zarówno w FZR400 jak i FZR1000.
Drugą poważną modernizację przeprowadzono w 1994 roku. Stylistyką (tzw.kocie oczy) nawiązano do YZF-750R, flagowego i najnowocześniejszego wówczas na rynku Superbike’a. Skrócono skok tłoka, powiększono średnicę zaworów w efekcie czego moc wzrosła do 98 KM. Zrezygnowano także z tulei cylindrowych na rzecz (kłopotliwych w przypadku konieczności szlifu cylindra) powłok ceramicznych oraz skorygowano o 10 stopni kąt pochylenia bloku silnika. Motocykl otrzymał także nowe gaźniki. Niestety, systemu EXUP oraz stalowej ramy po raz kolejny nie wprowadzono.
Codzienna?
Yamaha kilkukrotnie była porównywana z największym konkurentem, Hondą, każdorazowo przegrywając. Chwalono dynamiczny silnik, dużą poręczność, komfortową pozycję, krytykując gorszy balans i zestrojenie zawieszenia. W ostatnim teście porównawczym, z połowy lat 90, Yamaha przegrała z Hondą, ale i zwycięzcą testu, nowym Kawasaki ZX6R. Marka więcej nie koncentrowała się na zmianach, wprowadzając w 1996 roku zupełnie nowy model YZF-600R Thundercat.
Usterki
Yamaha uważana jest za motocykl trwały. Posłuszeństwa odmawiał regulator napięcia. Głośno pracuje w niej skrzynia biegów, a trudności ze zmianą przełożeń zazwyczaj świadczą o konieczności wymiany kosza sprzęgłowego. Denerwujące są luzy w przeniesieniu napędu pojawiające się przy większym przebiegu - najczęściej ograniczymy je, wymieniając tłumik drgań w piaście tylnego koła. Do elementów o niewielkiej trwałości zaliczymy wałki rozrządu - częsta kontrola luzów znacznie wydłuża ich trwałość w przeciwnym razie czeka nas kosztowna wymiana.
Użytkownicy często wymieniają układ wydechowy na akcesoryjny oraz zawieszenia na markowe zamienniki. Tak przygotowana FZR600R będzie dynamicznym i ciekawym, oldschoolowymi pojazdem z lat 90.
Naszym zdaniem
Prezentowany motocykl jest sprzedawany w cenach 1000-7000 zł. Dolna granica dotyczy "ulepa" wymagającego gruntownego remontu. Zadbane sztuki w oryginalnym malowaniu w niezłej kondycji to wydatek minimum 4 tysięcy złotych.
Czy warto kupić ten model? Pierwszy rocznik, z podwójnymi, okrągłymi reflektorami, w oryginalnym kolorze będzie ciekawym nawiązaniem, do złotej ery motocykli sportowych, czyli przełomu lat 80 i 90. Jest także najbardziej oldschoolowy.
W pełni dojrzałe konstrukcyjnie i najładniejsze są wersje od 1994 roku - jednak nie jesteśmy przekonani, czy wobec pewnej podaży YZF-750R i FZR1000 z charakterystyczną stylizacją "kocie oczy" zakup mniejszej 600 ma większy sens. Na pewno będzie to ciekawa alternatywa dla popularniejszej CBR600F. Warunek - motocykl musi wzbudzać pewność, co do stanu technicznego.
Dane techniczne
INFORMACJE OGÓLNE | |
Model
|
Yamaha FZR 600
|
Rok
|
1991
|
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Pojemność skokowa
|
599 ccm
|
Typ silnika
|
Rzędowy czterocylindrowy
|
Ilość suwów
|
4
|
Moc maksymalna
|
91.00 KM (66.4 kW)) przy 10500 RPM
|
Stopień sprężania
|
12.0:1
|
Średnica cylindra x skok tłoka
|
59.0 x 54.8 mm
|
Liczba zaworów na cylinder
|
4
|
Układ rozrządu
|
DOHC
|
System chłodzenia
|
Ciecz
|
Skrzynia biegów
|
6 biegowa |
Wtórne przeniesienie napędu
|
Łańcuch
|
WYMIARY I WAGI | |
Waga motocykla gotowego do jazdy
|
208.0 kg (458.6 pounds)
|
PODWOZIE | |
Opona przednia
|
110/70-17
|
Opona tylna
|
130/70-18
|
Hamulec przedni
|
Dwutarczowy
|
Hamulec tylni
|
Jednotarczowy
|
PRĘDKOŚĆ I PRZYSPIESZENIE | |
Prędkość maksymalna
|
229.0 km/h (142.3 mph)
|
INNE DANE | |
Pojemność zbiornika paliwa
|
18.0 litry
|
Komentarze 3
Poka¿ wszystkie komentarzeMam yzf750r 97'.....82 tys....10 lat na niej ¶migam..piêkna i niezawodna
OdpowiedzMam yzf750r 97'....82 tys. 10 lat na niej ¶migam ..¿adnej powa¿nej awarii...piêkna i niezawodna
OdpowiedzMam tak± z 1990 z dwiema okr±g³ymi lampami. Ma najechane 89000 km, silnik suchy, z tego co mi wiadomo nigdy nie rozbierany i bez powa¿nych napraw, wydech seryjny bez ¿adnej nawet plamki. Przy ...
Odpowiedzz 1990 r i 89 ty¶ ?
Odpowiedz